söndag 13 mars 2011

Hur blir man och gladare och mer social?

Har du haft, eller är inne i en dålig period där du känner att du helt enkelt inte orkar eller kan vara social och glad? Kanske du längtar efter att kunna komma tillbaka till "det normala livet", eller kanske du bra vill bli en mer social person?

Innan jag ger mina tips måste jag tillägga följande:
Om du är inne i en deprimerande eller dålig period ska du inte försöka lura dig själv till att du är gladare än du egentligen är. Det är inte bra för hälsan. Kroppen och själen måste få bearbeta det de varit med om, och det tar sin tid.


Och här kommer en putt på vägen:

  • Gör något nytt! Gå en kurs, börja på gruppträning eller lär dig något du alltid velat lära dig. Att göra saker du tycker om gör dig automatiskt mer glad. Gör du dessutom saker tillsammans med andra (som att gå en kurs) blir du nästan "tvingad" till att vara social. Du kanske får en ny vän, och med säkerhet nya erfarenheter.

  • Jag orkar ingenting! Ibland känner man att man bara inte orkar. Man orkar inte plugga, man orkar inte träffa vänner, man orkar inte städa... man orkar absolut ingenting. Och vet du vad? Det är helt okej. Så länge du äter rätt och känner att det inte är något fysiskt fel så är det okej att känna att man inte orkar med. I dagens samhälle är pulsen 120+, och det är inte normalt.

  • Jag orkar ALDRIG någonting. Om du till skillnad från första punkt ALDRIG orkar med någonting kan det vara för att du har brist på energi. Det bästa rådet är att börja träna. Träning ger dig energi, massor av energi.

En glad människa är en mer social människa (...och vice versa)

Om du är glad så orkar du mer, du sprudlar, du vill dela med dig - du blir social. 
Tips för att bli mer gladare...

  • Låt andra smitta dig! Oavsett om du känner dig som världens tråkigaste, ring en kompis och prata en stund. Låt kompisens värme smitta av sig på dig. En fråga till dig själv: hur många gånger har du haft ett spontant samtal med en kompis och lagt på luren och känt att du varit ledsen?

  • Lys upp det! Tänk på att få både frisk luft, men framför allt lite ljus i din vardag. Ljuset påverkar oss människor. Mycket starkt ljus får oss att känna oss gladare och lyckligare. Du har väl hört om "vårkänslorna" som kommer efter den långa, mörka vintern?  Snabbtips: Närmaste solarium.

  • Cool down. Slappna av lite grann. Du behöver inte hela tiden vara på helspänn och känna stress. Testa lite lugn musik, te, stearinljus i ett mörkt rum, ligga i sängen, njuta, låta en bit choklad smälta i munnen.

  • Ät dig glad! Choklad, jordgubbar, kiwifrukt och banan sägs påverka humöret positivt.

  • Flirta loss! Kolla en extra gång på den snygga killen i bussen, var lite charmig mot han i kassan... att flirta kan göra vem som helst lite lyckligare, även fast det är ett oskyldigt leende i tunnelbanan, eller en inbjudande blick i tåget. Det behöver ju inte bli mer än så, eller hur?

  • Gör en lista! Lista upp de bra saker du gjort under veckan. Det behöver inte vara "världsfred på jorden", utan det räcker med "chefen berömde mig för min presentation", eller "jag hjälpte en god vän att flytta i förrgår".

  • Var färgglad! Rosa, lila, blått, rött, gult... spira i färger. Bara en t-shirt kan göra mycket för ditt humör. Färger i allmänhet är ju kända för att påverka sinnet. 

Lycka till, och du.... le en smula :)
.

1 kommentar:

Bismillah sa...

fint skrivet :) ska vi följa varandra på bloglovin?:)